scooter rijden in Azië Vietnam Hue Purple Forbidden City

Dit moet je weten voordat je gaat scooter rijden in Azië

Scooter rijden in Azië. Wel of niet. Dat is bij veel reizigers de vraag. En als je besluit het wel te doen, hoe zit dat dan met een internationaal (motor)rijbewijs en verzekeringen? OmniTraveler zocht het voor je uit.

Scooter rijden in Azië wel of niet doen?

Het zou een beetje raar zijn als ik zou zeggen dat je geen scooter (brommer / motor) moet huren tijdens een reis in Azië. Ik huurde immers zelf in Vietnam, Cambodja en Thailand een motor. Aan den lijven ondervond ik dat een ongeluk in een klein hoekje zit en een schuiver snel gemaakt is.

Smakker op Koh Samui

scooter rijden in Azië Thailand Koh Samui
Dat ik op bovenstaande foto voor een apotheek poseer met mijn brommer is niet voor niets. Eerder die ochtend maakte ik een enorme smakker met mijn voertuig.

Tijdens mijn half jaar backpacken door Zuidoost Azië was het niet de eerste keer dat ik een motor huurde. Bovendien reed tijdens mijn tienerjaren in Nederland brommer en huurde in Europa ook wel eens een scooter tijdens vakantie. Niet geheel een ongeoefende rijder dus. Daarom is het ‘ongeluk’ dat ik kreeg des te suffer.

Net een goede paar honderd meter van het verhuurbedrijf vandaan houden mijn reisgenoot en ik even stil. Even orienteren welke kant we van het eiland (Koh Samui) willen gaan bezichtigen. Een korte blik op de kaart leert dat Buddha Beach vlakbij is. Een mooie plek voor een eerste stop. Helm weer op, motor starten en wegrijden.

Het volgende dat ik me herinner is het feit dat ik een gat in mijn spijkerbroek heb – alsmede in mijn knie – en dat de voorvork van mijn gemotoriseerde tweewieler lichtelijk ontwricht is. Tijdens het afzetten om weg te rijden is mijn voet op het gladde wegdek weggeschoten en boem daar lag ik.

Mijn reisgenoot wringt het stuurhuis zo goed en zo kwaad als het gaat terug in model. Bij de apotheek kopen we wat snelverband en bij de Big C (grote supermarktketen) koop ik voor een paar knaken een nieuwe spijkerbroek. We willen natuurlijk niet dat aan het einde van de dag de verhuurder merkt dat er iets met de scooter gebeurd is (of met mij).

Financieel kom er met € 10,- in totaal vanaf, maar ‘s avonds terug in het hotel bedenk me: “dit had ook veel erger af kunnen lopen….”

Ben ik verzekerd?

Stel nou dat ik naar het ziekenhuis had gemoeten. Wat dan? Stel dat de scooter total loss was, was ik daar dan voor verzekerd? Of als ik ben betrokken bij een ongeluk dat niet mijn schuld is?
scooter rijden in Azië voorwaarden apsara hostel Cambodja

Check sowieso even voordat je tekent en wegrijdt bij je plaatselijke verhuurder, onder welke voorwaarden je je scooter huurt. Want scooter rijden in Azië is leuk, maar doe het wel verstandig. Zoals je op het roze formulier – dat ik in Cambodja bij een verhuurder ontving – ben je als bestuurder vrijwel altijd de Sjaak. De rijke Westerling mag dokken wanneer er stukken zijn of als de motor gestolen wordt.

Daarom is het zeker zo belangrijk – ik weet het dat doet bijna niemand – de polis van je reisverzekering goed door te nemen. Hierin staat aangegeven of je wel of niet gedekt bent tijdens het scooter rijden in Azië en eventuele ongelukken die daar uit voort vloeien.

Dit dekt je verzekering (niet)

  • Wanneer je schade veroorzaakt met een gehuurde scooter dan bent je hiervoor NIET verzekerd bij je Nederlandse reisverzekering. Niet van je gehuurde motor of brommer maar ook niet van schade aan derden
  • Medische kosten in het buitenland kunnen gedekt zijn op een reisverzekering of zorgverzekering. De verzekering keert sowieso niet uit als blijkt dat je niet over een internationaal motorrijbewijs beschikt
  • De verhuurde scooters zijn zelden all-risk verzekerd. Alle schade die je veroorzaakt moet je zelf betalen, zelfs als het jouw schuld niet is
  • Wanneer je de mogelijkheid hebt om de schade af te kopen bij de verhuurder, check dan altijd even het eigen risico. Soms is dat zo absurd hoog, dat je bij wijze van spreke een nieuwe motor kunt kopen van dat bedrag

Twee belangrijke zaken:

Brommer certificaat

Op de vraag; “Is mijn bromfietscertificaat geldig in het buitenland?” kan eenvoudig ja geantwoord worden. Ja, je brommercertificaat is geldig in het buitenland, maar….

Maar! In de meeste landen buiten Europa heb je een rijbewijs A nodig. Wat men – en jij – onder een brommer of scooter verstaat is in Nederland een voertuig met van 80cc. In Azië – en elders op de wereld – zijn de scooters minimaal 100 cc. Je bromfietscertificaat is dan niet toereikend en heb je dus een rijbewijs A nodig.
scooter rijden in Azië Honda Dream II

Zo’n internationaal rijbewijs is dat nou echt nodig?

De vragen en antwoorden zie ik dikwijls genoeg op fora voorbij komen. Geruchten als “daar vragen ze in *vul in (Thailand, Bali, Cambodja….) toch niet naar”, zijn natuurlijk geen excuus het bewijs niet aan te schaffen.  Ga je scooter rijden in Azië dan heb je een internationaal motorrijbewijs nodig. Verhalen over medewerkers van de ANWB die op je internationale autorijbewijs ook het vakje voor de motor voor je aankruisen zijn zeker bekend. Daar kun je misschien een Laotiaanse verhuurder mee foppen. Je verzekering niet!

Voor alle duidelijkheid: Heb je in Nederland GEEN motorrijbewijs (categorie A), dan kun je – vanzelfsprekend – ook geen internationaal rijbewijs aanvragen.

Better safe than sorry

scooter rijden in Azië Cambodja Sihanoukville

Hou zeker ook deze zaken in je achterhoofd en bedenk dan nog eens goed of je wel of geen scooter wil huren.

  • In verschillende landen in Azië rijden ze links. Een extra uitdaging!
  • Ken de verkeersregels (ook al zijn ze vaak onduidelijk)
  • Ben je er van bewust dat andere weggebruikers niet altijd even nauw nemen met de minimum snelheid, voorsorteren of inhaal gedragscodes. Wanneer je niet oppast wordt je zo van je sokken gereden
  • Pas ook op voor (straat)honden. Ze steken te pas en te onpas over. Voor je het weet heb je er een voor je wielen
  • Draag een helm
  • Drink geen alcohol als je nog moet rijden (lijkt een inkoppertje, maar je wil niet weten hoeveel mensen na een full moon party op de scooter naar het hostel stappen)
  • Maak een testrondje voordat je de huurovereenkomst tekent. Zijn er gebreken meldt dit meteen. Dit voorkomt gezeur en eventuele ongelukken
  • Oh, als je toch een testrondje maakt. Leer remmen!

Ga jij nog scooter rijden in Azië na het lezen van dit artikel? Of deed je dat al en liep het (niet) goed af?

Ik gebruik de woorden motor/brommer/scooter door elkaar, maar het gaat om alle voertuigen zwaarder dan 50 cc

Lees ook:

En dan gaat het mis! Onze roadtip Thailand begint op de spoedeisende hulp
Zo voorkom je malaria op reis
Dé inpaklijst voor elke man voor elke reis

6 antwoorden
  1. Linda | travellersoftheworld
    Linda | travellersoftheworld zegt:

    Wij huren geen scooters in andere landen, want wij hebben geen motorrijbewijs en geen ervaring. In Nederland stap je ook niet op de motor zonder rijbewijs, waarom in een land in Azië dan wel waar heel veel verkeersdoden vallen? Goed dat je vertelt wat de risico’s zijn, ik denk dat veel mensen zich daar niet bewust van zijn

    Beantwoorden
  2. Arjen
    Arjen zegt:

    Ik heb mijn NL motorrijbewijs, mijn Thais motorrijbewijs, ik heb in NL aan wegracen en motorcross gedaan, maar ik rijdt in Thailand geen motor omdat ik het te gevaarlijk vind. Ik ben het dan ook helemaal met Linda eens. Als je bij mij in NL op de koffie komt, en ik nodig je uit om even een rondje op mijn motor te rijden, wat zeg je dan? “NEE, want ik heb geen motorrijbewijs” en dan adviseer je hier mensen dat wel te gaan doen, die misschien zelfs nog nooit brommer gereden hebben, niet gewend zijn aan links rijden en dan ook nog eens denken dat de Thai zich iets aantrekken van verkeersregels.

    JE VOORREM IS JE ALLERBELANGRIJKSTE REM!! 70% van je remvermigen haal je daar vandaan!! Adviseren hem niet te gebruiken is levensgevaarlijk. Je ontneemt mensen 70% van hun remvermogen. En dat zijn dan ook nog eens mensen die al niet kunnen remmen, die nog nooit van countersteering gehoord hebben, dus ook niet een onverwacht obstakel kunnen ontwijken.

    Beter is het om mensen te adviseren eerst in NL maar een paar motorrijlessen te nemen. Als ze dan niet voor het rijbewijs gaan, kunnen ze in ieder geval wel een beetje rijden.

    En laat mensen hun ouders voorbereiden dat vrijwel geen enkele verzekering (ik denk geen enkele) het vervoer van je lichaam, dood of levend, terug naar NL vergoedt als je zonder geldig NL motorrijbewijs (of Thais uiteraard) wel op een motor verongelukt bent.

    Erg onverstandig…

    Maar je schrijft wel heel leuk!! Dus blijf vooral schrijven!

    Beantwoorden
    • Eva Hopstaken
      Eva Hopstaken zegt:

      Sawadee kha khun Arjen,

      Bedankt dat je mijn artikel hebt gelezen en de moeite hebt genomen een reactie te sturen. Even een paar opmerkingen mijnerzijds;

      Ik raad niemand aan een brommer te huren. Ik zet enkel de risico’s op een rijtje en zoals ik in het artikel schrijf; het zou raar als ik het mensen afraad omdat ik zelf ook in Azië een brommer huurde.

      Mocht je nog andere tips hebben, deel ze gerust. Er bestaat niet zo iets als té voorbereid op reis gaan.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *